Thursday, July 5, 2012

Malam yang kelam

بسم الله الرحمن الرحيم

Nafas dihembus. Setiap hembusan terdengar desahan yang hampir-hampir sebuah keluhan. Terasa berat untuk menarik nafas kembali. Lantas mata terusan merenung akan cahaya itu. Cahaya yang jauh di ufuk utara lagaknya. Sebentar lagi pasti malam pula menutupi.

Malam. Kelam. Gelap yang mungkin hanya dibiasi sedikit cahaya bintang. Namun dengan bintang itu, dengan cahaya nan sedikit itu, bisa juga menerangkan bumi dan memberi petunjuk bagi mereka yang bermusafir. Malam yang pekat itu membuatkan aku menoleh ke belakang. ke sebuah zaman yang tak mungkin aku mahu ulangi kembali.

Zaman silam. Zaman yang dipenuhi warna-warna palsu seperti contengan kapur pada papan hitam. Bila dipadam hilanglah segala contengan. begitulah perginya kegembiraan yang hanya sementara. Namun masih ada yang kekal. masih ada yang tertinggal, tidak semudah memadam contengan dengan sekali padaman.

Dosa itu. Ya. Dosa yang pekat sehitam dakwat yang diguna untuk menulis pada sebuah kertas putih. Tidak bisa dihilangkan tulisan yang telah sebati pada kertas. Dosa yang terus menenggelamkan jiwa-jiwa yang kehausan cahaya Rabbani. Dosa yang terus menumbangkan hati-hati yang berpaut pada seruan syaitan durjana. Dosa yang bakal dipertontonkan kembali pada hari pembalasan nanti.

Bisakah kaki ketika itu berdiri? Bisakah ketika itu mulut berbicara mempertahankan diri? Bisakah ketika itu tangan memadamkan segala yang telah tertulis? Bisakah? Gayanya seperti sudah berputus asa!


Tetapi tidak mungkin! Kerana tarbiyah mengajar aku untuk tidak berputus asa. Kerana Allah itu Maha Pengasih lagi Maha Pemurah. Allahu a'lam.

No comments:

Post a Comment