Sunday, July 8, 2012

Imtihan part 1

'Assalamu'alaikum..akak, free tak? kalau free saya nak call akak sekejap boleh? asifah jiddan ganggu' 
butang send ditekan. Sarah menarik nafas. Dada terasa sesak. Allah Allah Allah hanya itu yang terlafaz dibibirnya saat itu.

Alunan instrument lagu voyage oleh ayumi hamasaki mematikan lamunannya. Segera handphonenya sarah capai.

'Wa'alaikumussalam..boleh insyaAllah sarah..akak tengah free ni..sarah nak call sekarang pon boleh..hehe'
sarah mahu tersenyum melihat mesej itu tetapi tidak mampu. Entah mengapa otot-otot mukanya bagaikan kejang tidak mahu melukiskan senyuman. Tanpa disuruh, laju jejari sarah menekan butang handphone mendail nombor itu.

tut tut. tut tut. tut tut.

'Assalamu'alaikum sarah. Sihat?' sapa suara dihujung talian sana.

'wa'alaikumussalam akak. Alhamdulillah sihat. akak sihat? akak...' suara sarah terhenti disitu. bibit sebak mula menghiasi kotak suaranya.

'Alhamdulillah sarah. kenapa ni yang? awak okay tak?' terdengar kerisauan pada alunan suara itu.

' Akak. Saya sedih. Saya buntu. Esok insyaAllah saya exam paper subjek pilihan yang boleh dikatakan killer paper untuk sem ni. Saya dah study. tapi bila saya nak jawab soalan, satu pun tak dapat saya selesaikan. Macam mana ye akak? saya rasa nak drop je paper ni .'

' Hmmm.. susah juga ni. Sarah dah istikharah? Maksud akak sebelum sarah decide nak ambil paper ni?'



' Tak pulak sarah buat tu akak. lupa. Allah. Kalau akak kat tempat sarah, akak drop tak?' Laju sarah menuturkan bicara, cuba menghamburkan segala sesak didada.

'Akak cerita pengalaman akak la ye. Dulu akak pernah rasa mcm sarah. Tapi akak memang kurang prepare untuk subjek tu. Akak try juga jawab. End up akak kena repeat. Tapi itu akak. Sarah lain. Akak yakin sarah boleh. Cuma sekarang akak rasa, sarah fikir baik-baik, doa dan istikharah minta pentunjuk dari Allah. Sambil tu teruskan usaha. InsyaAllah akan ada jalannya.' Lebar kak nadiah menjelaskan, cuba berdiplomasi dengan keadaan dan masa.

'hmm tengoklah macam mana. InsyaAllah sarah cuba. Jazakillah akak. okay akak sarah nak sambung study. Akak take care. Assalamu'Alaikum.'

'you too dear take care.Bittaufiq wannajah. Wa'alaikumussalam wbt.'

Sarah meletakkan handphonenya. Segera helaian nota dibelek. Tetapi yang terasa hanyalah sesak didada yang tidak berkurang. Lantas Sarah mengambil keputusan untuk solat sunat, kerana dia yakin ketenangan itu hanya boleh diperoleh dari Allah. Bukankan ala bizikrillahi tatmainnal qulub?



bersambung


Allahu a'lam

No comments:

Post a Comment