Saturday, July 21, 2012

BM : Bina Mahligai atau Baitul Muslim? (part2)


بسم الله الرحمن الرحيم

Kenapa nak berbaitul muslim? Mari kita hayati kisah dua sahabat ini J

Meon  : man, aku rasa nak kahwin lah. (sambil senyum penuh ceria)
Leman :  Aik? Kau sihat ke tak ni? Tiba-tiba je. Calon ada dah ke? Pergghhhh. Macam ni lah sahabat. berahsia bukan main lagi. (buat muka sedih)
Meon  : Itulah masalahnya. Calon tak ada. Rasa nak kahwin je ada. Boleh macam tu? (senyum kerang)
Leman : Boleh. Boleh blah la bro. Haha. Kau lupa ke nasihat abg sidek masa kita makan-makan semalam?
Meon  : Nasihat? Nasihat yang mana eh? (sambil garu kepala)
Leman : sah kau ni tengah angau. Baru dengar semalam dah lupa. Okay. Meh aku tanya soalan sikit dekat kau. Cuba fikir balik kenapa kau nak kahwin sebenarnya? Apa niat kau?
Meon  : err.. supaya aku dapat menjaga hati. Sebab aku rasa macam dah suka kat seseorang ni. Susah wooo man aku nak jaga perasaan ni dari terus berkembang mcm ros kat taman tuh.

Leman : tu je? Lain-lain sebab? Eh sejak bila kau jatuh hati ni? Aku ingat selama ni hati kau ada kat aku. Haha.
Meon  : eh brader. Tolong sikitt. Saya lelaki straight, saya okay. Haha.Entahlah man. Mungkin aku nak ada tempat bergantung yang tetap.  Aku nak ada seseorang yang boleh aku luahkan segala yang terbuku di hati. Kira tempat share masalah aku lah. Aku nak cari seseorang yang boleh aku kongsi suka duka bersama dan pada masa yang sama  ada seseorang yang boleh menjaga keperluan aku dan membimbing aku kalau-kalau aku tersasar. Aku nak bina baitul muslim.
Leman : hehe. Biasalah tu. Rasanya semua manusia ada perasaan macam tu. Memang manusia ni ada banyak sangat keinginan. Tapi kan meon, bila masuk bab kahwin baitul muslim bagai ni, ada yang lebih PENTING dari semua yang kau dah cakap tadi.
Meon  : owh..yeke? Apa yang penting sangat tu? Ce cite ce cite.
Leman : Kau pernah belajar pasal maratib amal kan? Dah pernah dengar hadith satu pasal niat?
Meon  : pernah banyak kali dah. Semalam abg sidek ade sebut lagi kan masa makan-makan tu. Hehe.
Leman : haaaa..Alhamdulillah la kalau macam tu. Meon, apa yang aku nak cakap ni, kau jangan touching pulak. Aku cakap sebab aku sayang kat kau tahu.
Meon  : aiseh..kau ni bikin saspen la brader. Cakap la cepat. Tak sabar dah aku nak dengar ni. Touching-mouching belakang kira okay. (sambil senyum)


Leman : okay begini. Tak salah semua sebab-sebab yang kau cakap tadi. Betul dan sesuai dengan fitrah kita sebagai manusia. Jika itu yang menjadi niat kita untuk berkahwin dan berbaitul muslim, insyaAllah akan bahagia juga tetapi sia-sialah kita belajar maratib amal selama ini. Sebab tujuan utama baitul muslim adalah untuk melebarkan lagi dakwah, meluaskan lagi proses penegakan agama Allah. Jadinya jika kita mengharap dengan berbaitul muslim akan ada seseorang yang lebih baik untuk membimbing kita, maka akan musnahlah rumahtangga itu andai kata pasangan kita tidak seperti yang kita harapkan malahan kita pula yang terpaksa bimbing dia. Jika kita merasa dengan berbaitul muslim kita akan punya seseorang yang setia mendengar dan sentiasa bersama kita, maka punahlah rumahtangga itu andai kata kita mendapat pasangan yang sering keluar untuk berdakwah dan terpaksa meninggalkan kita berhari-hari. Kesimpulannya jangan sesekali kita letakkan expectation pada bakal pasangan sebaliknya kita sendiri harus persiapkan diri dengan segala kemungkinan yang bakal terjadi. Kuatkan dahulu pergantungan kepada Allah, baru letakkan pergantungan dekat manusia. InsyaAllah akan bahagialah kita meon.
Meon   : Allah man Allah. Boleh aku peluk kau? Sayu pulak aku rasa.
Leman : dah sindrom apa pulak kau ni? Haha.Tadi senyum lebar bukan main. Ni dah sayu pulak. Nah pelukan dari aku. (sambil angkat tangan memeluk meon)
Meon  : jazakallah man. Terima kasih banyak sebab ingatkan aku. Alhamdulillah Allah bagi hadiah besar macam kau ni kat aku. Eh tiba-tiba aku terfikir pasal satu benda  la man. Hehe. Aku………….

*tiba-tiba kedengaran azan berkumandang*

 Meon  : Allah dah azan. Ayuh solat dulu la. Nanti aku cerita dekat kau apa dalam fikiran aku ni.
Leman : no hal brader. Jum ke masjid. (sambil senyum)

bersambung

Allahu a'lam

No comments:

Post a Comment