Monday, April 23, 2012

sementara

بسم الله الرحمن الرحيم

kadang-kadang kita terlalu risau memikirkan bekalan dunia yang mungkin habis pada esok hari. Kita risau kalau-kalau kita tidak cukup duit untuk meneruskan kehidupan pada esok hari. Tiada duit, macam mana nak beli makanan? Tiada pelajaran, macam mana nak dapat kerja bagus-bagus?

kita terlupa mungkin yang Allah menetapkan rezeki. Duit itu Allah yang bagi. Makanan itu Allah yang bagi. Kerja bagus-bagus itu Allah yang bagi.


dan kita terlupa yang dunia hanya sementara.

"Pada suatu hari, di Kuwait, saya mengunjungi Jam'iyatul Ishlah Al-Ijtima'i. Saya disambut oleh seorang penjaga yang berasal dari Afghanistan yang bernama 'Habibullah'. Setelah berbincang-bincang dengannya, saya membaca dalam data dirinya bahawa beliau adalah 'pegawai sementara'. Saya katakan kepadanya, 'Mengapa Jam'iyah tidak mengangkat anda sebagai pegawai tetap?' Ia menjawab, 'Wahai Paman Haji, di dunia ini kita semua sementara..' "
-dipetik dari buku At-Thariq ilal Qulub, Abbas As-Siisi

dan kita selalu terlupa, untuk risau tentang bekalan akhirat. Sudah cukupkah bekalan kita untuk hidup tanpa mati di akhirat kelak? Sudah cukupkah ilmu akhirat  kita untuk menghadapi Allah kelak? Allah. Kita sering terlupa untuk mengingati kematian yang saban hari menghampiri kita. Semakin hari, umur kita semakin pendek. Masa kita semakin sedikit. Jadi bersediakah kita menghadapi sakaratul maut yang mungkin sebentar lagi tiba?

tepuk dahi, cubit pipi, gigit jari. InsyaAllah jom sama-sama kita muhasabah dan memperbaiki diri.Allahu a'lam

No comments:

Post a Comment