Friday, June 8, 2012

Semut-Semutan

بسم الله الرحمن الرحيم

pernah dengar cerita pasal semut?

semut. antara makhluk Allah yang tersangatlah kecil. kalau kena gigit dengan semut merah, memang sakit tambah gatal-gatal jadinya. boleh berbintat badan. tapi pada sekecil-kecil makhluk itu, banyak yang boleh kita belajar.

semut punya semangat ukhuwah yang sangat tinggi. andai kata semut ni terjumpa satu sumber makanan yang lebih besar darinya, yang mana kalau kita pikir, makanan itu sudah pasti satu berita baik bukan, semut ni tak kedekut simpan pasal info baik ni sorang-sorang. sebaliknya semut ni tanpa berlengah akan balik dahulu ke markas dan bagitahu kawan-kawan dia yang lain macam ni:

"wooot2..korang aku jumpa port baik punya..ada banyak gula-gula best..jom kita angkut gula-gula tu balik markas jom.."

*agaknya la macam ni..reka je..tak belajar lagi bahasa semut:P:P*

dan agak-agaknya apa respon semut-semutan yang lain? mereka tanpa berlengah akan bergerak dalam barisan, diulang DALAM BARISAN menuju ke arah sumber makanan itu. dan dengan KERJASAMA yang tinggi, mereka akan mengangkut makanan itu kembali ke markas mereka.

Subhanallah. semut pun pandai bekerjasama dan kerja mereka tersusun. Dan kita pula bagaimana? Bukankah kita selalu claim yang kita ni makhluk Allah yang istimewa? lupakah kita pada firman Allah:


 إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلَّذِينَ يُقَـٰتِلُونَ فِى سَبِيلِهِۦ صَفًّ۬ا كَأَنَّهُم بُنۡيَـٰنٌ۬ مَّرۡصُوصٌ۬
Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berperang untuk membela agamaNya, dalam barisan yang teratur rapi, seolah-olah mereka sebuah bangunan yang tersusun kukuh. 
(61:4) 



Allah dah bagitahu dah dalam surat cintaNYA yang DIA kasih kat orang buat kerja dalam barisan tersusun rapi, seolah-olah kita muslim ini ibarat batu-bata yang tersusun rapi. Seperti mana bagaimana semut yang beratur tertib menuju ke arah matlamat mereka iaitu makanan yang manis itu, sewajibnya kita juga begitu. Jika semut pun pandai mengikut sunnatullah yang disediakan Allah, kenapa kita manusia yang diberi akal kadang-kadang masih lengah-lengah untuk menggerakkan diri bersama dengan gerombolan dakwah untuk mencapai ustadziatul alam?

ayuh gerakkan langkahmu. sertai mana-mana kereta api dakwah yang destinasinya akhirat yang kekal abadi. kerana ustadziatul alam itu pasti terjadi, walaupun kita tidak turut menyertai.

Allahu a'lam

2 comments:

  1. Assalamu'alaikum, afwan, mau pakai gambarnya untuk pembuatan flyer komunitas, apa boleh?

    ReplyDelete