Thursday, May 17, 2012

Burung=bebas?

بسم الله الرحمن الرحيم

Di situ aku duduk memerhatikan. Unzur kalau dalam istilah arabnya. Memerhatikan pokok dan burung-burng yang terbang bebas.

jika dahulu, aku kepingin sekali ingin menjadi seperti burung. Kerana burung bisa terbang tinggi. Burung bisa membawa diri kemana sahaja ia mahu dengan sayapnya. Bebasnya burung pada pemikiranku.

tetapi kini aku bersyukur dijadikan sebagai manusia. Kerana sebagai manusia aku dikurniakan akal fikiran untuk membuat pilihan. Burung tidak dikurniakan akal ini. Dengan akal ini aku mampu berfikir tentang burung itu sendiri.

Menariknya burung itu, ia bisa kembali ke sarang setelah seharian berjalan tanpa sesat tanpa petunjuk jalan. Di langit mana ada jalan raya, lampu trafik dan petanda jalan. Jadi bagaimana burung mampu pulang ke rumahnya dengan selamat? Subhanallah indahnya ciptaan Allah. Di situ tersembunyi kekuasaan Allah buat mereka yang berfikir. Betapa cantiknya guidance yang Allah beri kepada burung, dengan tanpa bantuan jalan raya masih membolehkan burung pulang ke sarang. Dan sudah pastinya burung sentiasa bertasbih kepada Allah dengan caranya.


Dan bagaimana pula kita yang istimewa ini? Dengan kelebihan akal yang Allah beri kadang-kadang membuatkan kita angkuh. Kita malas untuk bertasbih. Bibir kita lebih selesa melazimi lagu-lagu berbanding zikir kepada Allah. Astagfirullah al-'azim. Dan kita juga ingin menjadi bebas seperti burung. Tetapi bebas bagaimana yang kita inginkan?

Adakah dengan menjalani kehidupan moden dengan pergaulan bebas tanpa batas menjadi indicator kebebasan kita? Adakah dengan sentiasa updated dengan filem-filem atau lagu-lagu carta billboard menjadi necara kebebasan kita? Atau adakah dengan melancong ke seluruh dunia dengan niat hanya sekadar melawat tempat-tempat famous menjadi asas kebebasan kita?

Jika itu yang menjadi asas timbangan kebebasan kita, sudah jauh sangat kita tersasar. Sesungguhnya kebebasan sebenar adalah apabila kita terbebas dari ikatan-ikatan nafsu dunia. Kebebasan itu adalah apabila kita meletakkan segalanya berdasarkan neraca syariat Islam yang dah ditetapkan Allah. Jika tidak, kita hanyalah sekadar satu jasad yang bebas tetapi ruh kita masih terpenjara oleh karat-karat jahiliyah dunia.

Masih belum terlewat untuk kembali. Masih ada masa lagi insyaAllah. Ayuh sama-sama kita bergandingan menjadi seperti burung. Bebas tetapi sentiasa bertasbih dan mengikuti jalan yang disusun Allah buatnya. Allahu a'lam.

3 comments:

  1. Kenapalah blog sebest ini follower seciput. Hehe
    Kena promote ni blog best ni.
    Jzkk atas perkongsian.

    ReplyDelete
  2. tidak mengapa follower sedikit janji setiap yang singgah harapnya mampu mendapat sedikit cahaya hidayah dari Allah..

    jazakallahu khair al jazaak atas singgahan..

    Allahu a'lam

    ReplyDelete
  3. sangat best. ringkas dan padat. dan sampai

    ReplyDelete