Friday, November 25, 2011

Tahun Baru,Hati BAru?

بسم الله الرحمن الرحيم 

Segala puji bagi Allah yang tidak terhingga kerana masih memberikan kehidupan kepada kita semua sehingga ke saat ini. Alhamdulillah.


Esok kita akan masuk tahun baru menurut kalendar Hijrah. Maksudnya kita bakal sampai ke tarikh 1 Muharram (tahun ni jatuh hari sabtu 26 Nov 2011 insyaAllah)  jika masih diberi peluang untuk bernafas oleh Rabbul Jalil.

Fenomena yang biasa bila masuknya tahun baru, pasti ramai yang akan buat wishlist, ye dak? Paling kurang azam baru bak kata ramai orang.  Nak masuk era baru, mestilah azam pun baru (baju baru, kasut baru, eh?). Mesti begitu. Alhamdulillah sekiranya ada yang berniat yang nak berubah menjadi lebih baik, atau nak  mencapai kejayaan, (atau nak kahwin…eh?),atau lebih serius dalam apa jua bidang yang diceburi.Alhamdulillah tsummal hamdulillah. Sebab masih dibuka hati untuk meneroka benda baru berbanding terus di takuk lama.

Terkadang dalam kita ghairah menambah azam baru untuk tahun baru, kita sering terlupa membuat suatu perkara. Bukankah jika masuk tahun baru bererti kita akan mengakhiri tahun lama, ye dak? Kalau syarikat besar² atau apa jenis perniagaan sekalipun, jika nak masuk tahun baru, mesti pening kepala akauntan sebab kena hitung dan buat kira-kira akaun sepanjang tahun yang dah dilalui. Ada debit ada kredit. Dan perancangan untuk tahun hadapan akan dibuat berdasarkan report tahun ini.

Ya. Sepatutnya kita juga begitu. Kita sering terlupa untuk buat kira² tentang diri sendiri. Lebih mudah jika dikatakan kita terlupa menghitung dan muhasabah diri. Dalam kita asyik menulis azam² baru, sudah terlaksanakah semuanya yang kita senaraikan pada awal tahun ini? Atau sebenarnya masih banyak point² yang kita tak tanda lagi( maksudnya belum terlaksanalah tu..haeh)? Sudah tercapaikah apa yang kita mahu sepanjang tahun ini? TT___TT



Woot woot. Aku tak kata TAK BOLEH buat azam baru. Dan aku TAK menghalang kalian membuat azam baru. Sila TERUSKAN dengan niat murni kalian itu. Aku sekadar mahu mengajak kalian agar duduk sebentar, bertenang, muhasabah dan refleks diri, kemudian hitung diri. Dimana kita sebenarnya? Sejauh mana pencapaian kita sebenarnya? Kemudian barulah lebih mudah dan clear ye dak nak senaraikan apa yang lebih baik dan lebih perlu dilakukan pada tahun akan datang. Mana yang kurang kita baiki dan mana yang tiada kita tambah.Sekurang-kurangnya insyaAllah tiadalah kita rasa macam asyik buat benda sama je setiap tahun. Azam bertambah tetapi kebaikan atau perubahan tak bertambahlah pun.

"Tiada guna menambah amalan jika amalan² hanya sekadar pertambahan kepada rutin tanpa meningkatkan ketaqwaan" -quoted-

Eh belum habis lagi. Lepas dah buat senarai azam tu, jangan lupa juga berdoa kat Allah supaya dipermudahkan jalan untuk kita melaksanakan segala jenis mak ayah anak adik abang kakak azam yang kita dah senaraikan tu.

"It is absolutely not your efforts that make you a successful person, BUT it is Allah's will"-again quoted-

Last but not least, aku ucapkan selamat menyambut tahun baru 1433. Kullu 'am wa antum bi khair (Semoga kalian diberi kebaikan sepanjang tahun). Dan selamat membuat muhasabah diri dan membuat azam baru.Dan selamat berubah dari negatif kepada positif. Owh ye. Selamat senyum sepanjang tahunJ

No comments:

Post a Comment