Wednesday, November 30, 2011

Just Follow Yourself?

بسم الله الرحمن الرحيم 


Alhamdulillah segala puji hanya bagi Allah kerana masih memberi peluang untuk kita hidup sampai ke saat ini.

Aku rase setiap orang mesti berusaha nak memenuhi satu phrase ne. Boleh jadi aku pasti begitu. Sebab aku juga tak lari dari menjadi seseorang yang cuba mengaplikasikan phrase itu dalam kehidupan aku sendiri. Phrase apakah itu?? Haaaa.."just be yourself". Pernah dengar? Kalo tak pernah, ne aku bagi chance la untuk dengar.



Aku sentiasa berpikir macam mana nak aplikasikan phrase "Just be yourself" tu. Sebab kadang-kadang aku sendiri keliru yang mana diri aku sebenarnya. Setelah perah otak mcm aku perah limau nipis nak buat sambal nasi ayam, tiba-tiba persepsi aku berubah. Aku rasa semua orang tak aplikasi phrase "just be yourself" tapi sebaliknya guna pakai phrase "just follow yourself".Sebab aku rase aku pon macam tu.

Jadi sebenarnya aku selama ni dah tersalah guna pakai phrase la. Aku bukan bina diri sbg "just be yourself" tapi bina diri dgn "just follow yourself". Kenapa aku cakap macam tu? Sebab bila aku kata "just be yourself", aku patut menjadi diri aku yang sebenarnya. Tapi aku pun tak tahu diri aku yang sebenarnya macam mana. So how? Sebab tu kene bukak al-Quran. Tadabbur ayat-ayat suci Allah. Dalam tu ade dah jawapan.
Firman Allah:  
" Sibgah Allah. Siapa yang lebih baik sibgah-Nya daripada Allah?dan kepada-Nya kami menyembah" (2:138)

Kita semua dicipta berfitrah. Berfitrah untuk beragama. Dan kita semua dicipta untuk beribadah kepada Allah.

Firman Allah:  
" Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah kepada-Ku" (51:56)

Jadinya dah dapat point kat sini? Maksudnya bila aku ckp atau aku kata kat orang "just be yourself bebeh", aku sepatutnya niat untuk kembali kepada Allah. Dan aku sepatutnya bina diri aku mengikut syariat Islam. Sebab " just be yourself" maksudnya jadi diri sendiri seperti mana yang telah Allah ciptakan aku dan kau. Kiranya bg aku "just be yourself"tu maksdnya kembali kepada fitrah iaitu menjadi hamba Allah. Mesti kita rasa hidup ini amat mudah kalo kita betul-betul aplikasikan phrase "just be yourself" tu. Sebab Islam agama yang mudah. Tapi banyak orang mempermudahkannya termasuk aku sendiri. Allahu Allah wa astaghfirullah. TT__TT

Sebab tu kita rasa hidup ni kadang-kadang payah sangat. Susah sangat. Kesenangan tu ibarat jauh nun dibulan untuk dicapai. Kenapa kita rasa macam tu? Sebab kita tak pernah nak "be yourself" sebaliknya kita selalu "follow yourself". Kita selalu mencuba menjadi yang bukan diri kita. Kita bina diri ikut nafsu kita. Nampak orang byk duit, kita set mind nak banyak duit juga. Nampak orang byk kwn, nak byk kwn juga. Nampak orang popular, nak jadi popular juga. Nampak orang berjaya, nak berjaya juga. Eh. Sat². Aku tak kata semua benda tu salah. TAK SALAH nak memperbaiki diri sebab Islam memang menyuruh kepada kebaikan. Tapi jgn sampai kita sampai terus-terusan aplikasi "follow yourself" je hingga kita lupa hakikat dan fitrah kejadian kita.Sampai lupa tugas kita sebagai hamba Allah.Sebabnya fitrah semua orang memang baik. Selalu kot dgr "bayi yang lahir ibarat kain putih bla bla bla bla". Bayi kan suci jadi semua orang fitrahnya suci. Cuma kita je menambah palitan yang tidak perlu ke atas kain itu.

Jadinya mari kita muhasabah diri. Selama ini kita aplikasi "just be yourself" atau "just follow yourself"? tepuk dahi cubit pipi. Allahu a'lam.




Ya Allah..aku memohon agar tiada yang salah faham dengan apa yang aku tulis..Kepada-Mu aku serahkan segalanya.


p/s: Sibgah tu maksudnya celupan/acuan

No comments:

Post a Comment