Sunday, October 28, 2012

Hanya kerana kita ikhwah/akhawat

بسم الله الرحمن الرحيم

'Akak, saya nak tanya satu soalan boleh? Dah lama saya nak tanya tapi tak terluah pula..hihi'

'Oh boleh je Rahmah. Apa Rahmah nak tanya tu? '

' Rahmah tengok akak tak pernah lepak di shopping mall. kenapa ya?'

' Ish Rahmah. Kita kan akhawat. Mana boleh lepak lama-lama. Banyak kerja..'

'Ooohhhhh' Rahmah hanya ternganga cuma menanamkan jawapan dari kakak usrahnya dalam jiwanya.

Senario diatas mungkin pernah berlaku dimana-mana bila-bila masa.

Kerana kita rasa kita ikhwah/akhawat, kita tidak lepak di shopping mall. Alasannya nanti adik-adik tak tsiqah. Nanti susah nak dakwah fardhiyah adik-adik. Atau alasannya wajibat aktsaru minal auqat.

Kerana kita rasa kita ikhwah/akhawat, kita tidak menonton games bola sepak dengan kerap. EPL memang dah tak ambil tahu. Alasannya nanti susah la nak suruk adik-adik tinggalkan amalan tengok bola tu. Nanti dakwah siapa nak buat?

Kerana kita rasa kita ikhwah/akhawat, kita tidak pakai jeans atau kita bertudung labuh. Alasannya kita mestilah berpakaian yang menggambarkan imej yang bagus sesuai dengan status pendakwah. Takkanlah kita nak pakai pakaian yang zaman jahiliyah dulu-dulu tu. Mesti adik-adik susah nak percaya apa kita cakap.

Cukuplah dahulu tiga jenis macam perkara lazim yang melingkungi kehidupan ikhwah/akhawat.Tidak salah semua alasan yang diberikan. Tidak salah lakukannya untuk mendakwah fardhiyah adik-adik. Nak tunjuk qudwah hasanah. Tidak salah sama sekali.

Tapi kenapa masih liat juga ya adik-adik nak ikut apa yang kita sampaikan? Rasa macam dah cuba macam-macam.


Jawapannya mudah. Hanya kerana niat. Tajdid niatmu. Lakukan kerana Allah. Sewajibnya kita yang rasa kita ikhwah/akhawat tidak lepak di mall kerana Allah. Kita tidak lagi menonton bola kerana Allah. Kita tidak pakai jeans atau bertudung labuh kerana Allah. Yang lain-lain itu hanyalah niat sampingan. Lupakah kita pada innama a'malu binniat? Lupa pada penjelasan hadis satu?

Jadi ayuh muhasabah diri. Sudahkah segalanya kita lakukan hanya kerana Allah?


No comments:

Post a Comment