Sunday, January 6, 2013

Resolusi

بسم الله الرحمن الرحيم

"kal...."

sepi.

"kaaaalllll.."

"hmmmmm.."

haikal menyahut pendek tanpa menoleh ke sisi. matanya tertancap penuh pada bulan purnama. Subhanallah cantik. desis hati kecil haikal.

"nak masuk 2013 dah ni.."

Akmal mengalih posisi. mengiring menghadap haikal.

"so?"

"ish kau ni. ni aku malas nak cakap dengan kau."

Akmal mengalih posisi lagi. kali ini terlentang menadah mukanya ke langit hitam. Lengan diletak dibawah kepala sebagai bantal.

Haikal pula berpaling. menghadap akmal.

"buruk benor lelaki merajuk. tak cool la ikhwah macam ni. haa kenapa?"

"kau dah ada resolusi?"

"errrr..aku buat untuk tahun 1434 je..hehe"

"perghh makan dalam. Tak ape. masih belum terlambat kan?"

"terlambat apa? dinner ke? tadi dah makan kot kat kedai pak ayob."

kelepuk.

"aduh. kok ye pon tak payah la baling songkok kau kat muka aku. sakit tau."

haikal tak sempat mengelak. songkok akmal terlebih dahulu landing kemukanya. haikal meggosok hidung.

"aseef aseef. aku main baling je. tak tau plak tepat kena. hehe. kalllll.."

"haaaa.. ape lagi?"

"syahid. kalau syahid datang menjemput kau saat ni, kau dah bersedia ke?"

krik krik krik. bunyi cengkerik memecah hening. haikal membisu. akmal terdiam.

"kalllll.."

"hmmmmm.."

"kkaall..aku nak mati syahid..resolusi 2013 aka 1434 aku."

"doa mal. doakan aku juga. may Allah choose us"


manusia. semuanya ada matlamat. ada yang ingin dicapai dalam hidup. fitrah manusia. semoga yang hendak dicapai melepasi garisan dunia. akhirat itu menanti dengan pasti. umur makin meningkat. kematian semakin hampir. pertemuan agung itu juga semakin mendekat. semoga dipilih Allah menjadi tetamu syuhada'-Nya. 

كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِ‌ۗ
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati...
(3:185)

Allahu a'lam



No comments:

Post a Comment